Commentaar op
De Ware Godsvrucht van Montfort (213-225)
Maria op je geloofsweg
ND de la Sagesse |
Het gaat niet om een zijweg uit de devotionele
wereld: het gaat om de hoofdweg, de trouw aan ons doopsel. En dus gaat het om
wat de hele Kerk voorstelt in elke paasnacht: het hernieuwen van de
doopbeloften. Doe het met de hulp van Maria, zo stelt Montfort. Waar zit het
verschil, of beter, wat gebeurt dan meer? Daar gaat het hier over: Maria wordt
voor jou werkzaam.
Maria wordt werkzaam
Wie Maria in zijn leven betrekt - zoals
Montfort dat voorstelt - zal een waar omvormingsproces ondergaan. Hij komt in
een andere wereld terecht, de ‘wereld van God’ en wordt meer en meer een ander
mens, namelijk Gods ‘christus’ (afgevaardigde) in deze tijd.
Hij somt zeven effecten op die
voortspruiten uit de toewijding aan Jezus Christus door de handen van Maria.
Het zijn geen zeven etappes die je de een na de ander doorloopt, het gaat om
een omschrijving van wat aan je gebeurt. Het cijfer zeven kan verwijzen naar
volheid, de hele mens wordt door God geraakt.
1.
Je gaat een
klare kijk krijgen op je zelf
Maria geeft je een klare kijk op Gods
handelen en een nederige kennis van jezelf, zo stelt Montfort. Je gaat je
beperktheid inschatten en je betrokkenheid bij je omgeving, je medemensen en
vooral God (213).
2.
Maria deelt je
haar geloof mee
Poitiers |
Je kan het geloof van Maria niet
afmeten, maar toch moet je toegeven dat zij een ‘geval’ apart is. Denk maar aan
Paulus die, als hij het keerpunt in het handelen van God sinds Abraham
aanduidt, schrijft: “Toen de volheid van de tijd was gekomen, heeft God zijn
Zoon gezonden, geboren uit een vrouw...” Hij duidt een scharniermoment in de
geschiedenis aan. De openheid van Maria naar God en haar standvastigheid, zo
stelt Montfort, doet haar uitstijgen boven de groten zowel van het Eerste als
die van het Tweede Testament. En in dit geloof laat zij je delen, zo stelt hij.
En hij omschrijft haar geloof. Een
"zuiver geloof", dat niet steunt op het gevoelsmatige en het
buitengewone; een "levendig geloof", dat overgaat tot daden; een
"geloof, hecht en onwrikbaar als een rots" bij noodweer en storm; een
"werkdadig en doordringend geloof", dat inzicht geeft op de
uiteindelijke bestemming van de mens en toegang tot het hart van God zelf; een
"moedig geloof" dat je, zonder aarzelen, grote dingen doet ondernemen
voor God en je medemensen. Een geloof als een ‘brandende fakkel’ dat hen warmte
en licht biedt (214).
Is het u ook
opgevallen dat Montfort uitdrukkelijk zegt dat Maria haar geloof ‘meedeelt’. Ik
heb het eerder al gezegd: geloof kan je niet zelf maken, het wordt gewekt door
iemand buiten je. In de gewone omgangstaal hoor je al eens zeggen: ik geloof
niet, of ik heb geen geloof meer. Vaak ligt het accent op ‘ik’. Alsof ‘ik’ de enige actieve persoon is
wanneer er sprake is van geloven. In feite gaat een boodschap van buitenuit vooraf aan het krijgen.
Beiden staan op zijn minst in heel nauw verband met elkaar. Het is zoals met
liefde: je krijgt ze en je geeft ze. Anders is ze niet volledig. Zo ontvang je
ook geloof en schenk je geloof. Maria laat je delen in haar geloof.
Herinner je de
getuigenis van zijn klasgenoot en intieme vriend Blain waar hij beweert dat
Montfort, dankzij zijn band met Maria, “met reuzenschreden” is vooruitgegaan op
de geloofsweg.
3.
Maria verwijdt
je hart
Montbernage |
4.
Maria vergroot
je vertrouwen
Maria wekt een grenzeloos vertrouwen.
Geen vermetel of aanmatigend vertrouwen, want het is geen vertrouwen in onszelf
of in ons eigen kunnen, maar in de almacht van God en in de toegewijdheid van
Maria, die echt ‘moeder’ is. Zij zal zich wonderbaarlijk maar reëel aan je
meedelen, zij is vrijgeviger dan de 'vrijgevigen' (216).
De moderne
tijden hebben ons lang willen doen geloven dat God niet nodig was om een
‘menselijke’ wereld tot stand te brengen. Het volstaat om terug te blikken op
de geschiedenis om vast te stellen hoe onbekwaam wij zijn om onszelf te redden
en de wereld met ons. De wereld sterft bij gebrek aan hoop. In weerwil van wat
gebeurt, steunen wij op Gods woord: Hij is getrouw en zijn wegen zijn niet die
van ons.
5.
Maria geeft je
haar eigen ingesteldheid
ND de la route |
6.
Maria vormt
Jezus Christus in je
Montfort
wordt heel concreet en citeert de heilige Augustinus die Maria de “gietvorm van
God” noemt waarin Jezus Christus gevormd wordt. Onze schrijver hanteert een
vergelijking en wijst op het verschil tussen het werk van een beeldhouwer die
een Christusbeeld uit hout of steen te voorschijn haalt en dat van iemand die
beschikt over een perfecte gietvorm en daar vloeibaar materiaal in giet. Voor
hem is het ontegensprekelijk, het beeld uit de gietvorm geeft het best Jezus
Christus weer zoals hij echt is. Maar er volgt een strenge conclusie: “Vergeet
niet dat in een vorm alleen datgene gegoten kan worden wat gesmolten en
opgelost is. Met andere woorden: breek de oude Adam in u af en los hem op, om
in Maria de nieuwe te worden” (221).
7.
Je komt sneller
vooruit
Maria stimuleert een snel groeiproces.
Wie door Maria naar Jezus gaat, komt sneller vooruit dan degene die alleen
gaat, zelfs al heeft deze meer moeite en, zou je zeggen, meer verdienste. Het
is een thema dat Montfort erg dierbaar is: tegenover God moet je niet redeneren
vanuit verdiensten. Het gaat om de zuiverheid van je ‘aanbod’. In vereniging
met Maria werk je aan de kwaliteit van je inzet en dat is de reden dat je snel
vooruit gaat.
De Ware Godsvrucht is geen tovermiddel,
ook geen een trucje dat je vlug kan aanleren, het gaat om duurzaamheid in de
tijd, een stuk levensweg die je moet afleggen, een levenshouding die je moet
aanleren. En dat is heel iets anders dan een vluchtige kunstgreep.
Om dit concreet te maken reikt Montfort een hele
pedagogie aan, daar gaat het de volgende keer over.
Frans Fabry
Geen opmerkingen:
Een reactie posten