3°. Deze devotie
is een volmaakte weg. Montfort heeft
er al op gewezen dat het mysterie van de menswording het verstand gewoonweg
overstijgt. Om hetzelfde te zeggen gebruikt hij nu een concreet beeld: ofschoon
Hij het kon, heeft Jezus geen andere weg gekozen voor zijn ‘grote en
verwonderlijke tocht’ naar de mensen. “De Onvatbare heeft zich door de kleine
Maria volkomen laten bevatten en omsluiten, zonder iets van zijn onmetelijkheid
prijs te geven”. Zijn leven in de schoot van Maria was een beslissende etappe op
die tocht. In diezelfde schoot vindt ook een ander aspect van het incarnatiemysterie
plaats: de omvorming van de mens in God: “’Hij die Is’ wilde komen tot hetgeen
niet is, teneinde hetgeen niet is, God te laten worden ofwel ‘Hij die Is’”
(157). In die zin gaat ook de uitspraak van Jezus tot de verbaasde Nicodemus:
je moet opnieuw geboren worden… En bij elke geboorte hoort een moeder.
We nemen nr 157 uit 'De Ware Godsvrucht':
157. 3°. Deze praktijk van de devotie
tot de allerheiligste Maagd is een volmaakte weg om tot Jezus Christus te gaan
en zich met Hem te verenigen. De van God vervulde Maria is immers het
volmaakste en heiligste van alle loutere schepselen. Bovendien heeft Jezus
Christus, die toch op volmaakte wijze tot ons gekomen is, geen andere weg
gekozen voor Zijn grote en verwonderlijke tocht. De Allerhoogste, de Onvatbare,
de Ongenaakbare, “Die Is” (Ex 3,14) wilde komen tot ons, aardwormpjes, die
niets zijn. Hoe is dat gebeurd?
De Allerhoogste is op volmaakte en goddelijke wijze
tot ons neergedaald door de nederige Maria. Daarbij verloor Hij niets van Zijn
godheid en heiligheid. De zeer nietigen moeten dan ook door Maria op volmaakte
en goddelijke wijze opstijgen tot de Allerhoogste, zonder iets te vrezen.
De Onvatbare heeft zich door de kleine Maria volkomen
laten bevatten en omsluiten, zonder iets van Zijn onmetelijkheid prijs te
geven. Wij ook moeten ons door de kleine Maria volkomen laten omsluiten en
geleiden, zonder enig voorbehoud.
De Ongenaakbare is ons nabij gekomen: door Maria heeft
Hij zich innig, volmaakt en zelfs persoonlijk met onze mensheid verenigd. Toch
ging daarmee niets van Zijn majesteit verloren. Ook wij moeten door Maria tot
God naderen en ons volkomen en innig met Zijne Majesteit verenigen zonder vrees
verstoten te worden.
Tenslotte: “Die Is” wilde komen tot hetgeen niet is,
teneinde hetgeen niet is, God te laten worden ofwel “Die Is”. Hij heeft dit op
de meest volmaakte manier gedaan, namelijk door zich geheel aan de jeugdige
maagd Maria over te geven en te onderwerpen. Toch hield Hij in de tijd niet op
te zijn: “Hij die Is van alle eeuwigheid”. Evenzo kunnen wij, ondanks onze
nietswaardigheid, door Maria gelijk worden aan God: door de genade en de
glorie. Wij dienen daartoe onszelf zo volmaakt en volledig aan haar over te
leveren, dat wij uit onszelf niets, maar in Maria alles zijn, zonder gevaar
voor vergissing.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten