We lezen in de Ware Godsvrucht de nummers 115 - 116 - 117
115. Er bestaan
verschillende innerlijke praktijken om de ware devotie tot de allerheiligste
Maagd te beleven. Hier volgen, in het kort, de voornaamste:
1) haar met de hoogste heiligencultus
eren als de waardige Moeder van God, met andere woorden haar boven alle andere
heiligen hoogschatten en vereren als het meesterwerk van de genade en de eerste
na Jezus Christus, waarlijk God en waarlijk mens; 2) haar deugden, voorrechten
en daden overwegen; 3) haar grootheid bewonderen; 4) haar zijn liefde bewijzen,
haar loven en danken; 5) haar van harte aanroepen; 6) zich aan haar opdragen en
zich met haar verenigen; 7) alles doen om haar aangenaam te zijn; 8) al zijn
handelingen beginnen, voortzetten en voltooien door haar, in haar, met haar en
voor haar om ze aldus te verrichten door Jezus Christus, in Jezus Christus, met
Jezus Christus en voor Jezus Christus, ons einddoel. Op deze laatste praktijk
zullen we uitvoeriger terugkomen.
116. De ware devotie
tot de heilige Maagd omvat ook verschillende uiterlijke praktijken. Hier volgen
de voornaamste:
1) lid worden van een van haar
broederschappen of verenigingen; 2) in een religieus instituut intreden dat ter
ere van haar is ingesteld; 3) openlijk haar lof verkondigen; 4) te harer ere
aalmoezen geven, vasten, geestelijke of lichamelijke verstervingen doen; 5)
haar distinctieven dragen, zoals de grote of de kleine rozenkrans, het
schapulier of het kettinkje; 6) met aandacht, godsvrucht en ingetogenheid de
heilige rozenkrans bidden. Deze is samengesteld uit vijftien tientjes ter ere
van de vijftien voornaamste mysteries van Jezus Christus. Ook kan men het
rozenhoedje van vijf tientjes bidden, dus een derde van de rozenkrans, ter ere
van ofwel de vijf blijde geheimen - de Aankondiging, het Bezoek, de Geboorte
van Jezus Christus, de Zuivering en de Wedervinding van Jezus Christus in de
tempel; ofwel de vijf droevige geheimen - de Doodstrijd van Jezus Christus in
de hof van olijven, Zijn Geseling, Zijn Doornenkroning, Zijn Kruisdraging en
Zijn Kruisiging; ofwel de vijf glorievolle geheimen - de Verrijzenis van Jezus
Christus, Zijn Hemelvaart, de Nederdaling van de heilige Geest op Pinksteren,
de Tenhemelopneming van de heilige Maagd met ziel en lichaam en haar Kroning
door de drie Personen van de allerheiligste Drie-eenheid. Men kan ook een
rozenhoedje van zes of zeven tientjes bidden ter ere van de jaren die de
heilige Maagd op aarde zou hebben geleefd. Dan is er nog het kroontje van de
heilige Maagd, samengesteld uit drie onzevaders en twaalf weesgegroeten ter ere
van haar kroon van twaalf sterren of voorrechten; het officie van de heilige
Maagd, zo algemeen in de Kerk aanvaard en gebeden, of de kleine getijden van de
heilige Maagd die de heilige Bonaventura ter ere van haar heeft samengesteld;
deze zijn zo innig devoot dat men ze niet zonder vertedering kan bidden. Verder
wijs ik nog op de veertien onzevaders en weesgegroeten ter ere van haar
vreugden; of enige andere kerkelijke gebeden, hymnen en liederen als het Salve Regina, het Alma, het Ave Regina Coelorum,
het Regina Coeli, naar de
verschillende tijden van het liturgisch jaar, of het Ave Maris Stella, het O
Gloriosa Domina enzovoort, of het Magnificat,
of andere godvruchtige gebeden, die volop te vinden zijn in de gebedenboeken;
7) ter ere van haar geestelijke liederen zingen en doen zingen; 8) enige malen
voor haar knielen of buigen. Daarbij kan men bijvoorbeeld 's morgens zestig of
honderdmaal zeggen: Ave Maria, Virgo
Fidelis (Wees gegroet, Maria, getrouwe Maagd), om van God door haar
voorspraak te verkrijgen dat men gedurende die dag trouw aan Zijn genade zal
beantwoorden; 's avonds kan men dan bidden: Ave
Maria, Mater Misericordiae (Wees gegroet, Maria, Moeder van barmhartigheid),
om door haar aan God vergiffenis te vragen voor de zonden van de afgelopen dag;
9) haar broederschappen bevorderen, haar altaren versieren, haar beelden kronen
en verfraaien; 10) haar beelden in processie dragen en laten dragen, er een bij
zich hebben als een machtig wapen tegen de boze; 11) beelden of naamschilden
laten maken en die aanbrengen in kerken, huizen, of boven de toegang tot
steden, kerken en huizen; 12) zich op heel speciale en plechtige wijze aan
Maria toewijden.
117. Er bestaan
nog heel wat meer praktijken van ware devotie tot de allerheiligste Maagd, door
de heilige Geest aan vrome mensen ingegeven en zeer nuttig voor onze heiliging.
Men kan daarover uitvoeriger lezen in het boek van pater Paul Barry s.j.: Le Paradis ouvert à Philagie. Deze heeft
daarin een groot aantal devoties verzameld die de heiligen ter ere van de
allerheiligste Maagd hebben beoefend en die wonderlijk dienstig zijn om de
zielen te heiligen, indien ze tenminste naar behoren worden verricht, namelijk:
1) met de goede, oprechte bedoeling
om God alleen te behagen, zich met Jezus Christus als einddoel te verenigen en
de naaste te stichten; 2) met aandacht, zonder vrijwillige verstrooiingen; 3)
met godsvrucht, zonder haast of slordigheid; 4) met ingetogenheid en een
eerbiedige, stichtende lichaamshouding.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten